|
Nieuws over gezondheidszorg uit Europa |
No.
70 - Zomer 2024
|
|
|
|
Beste lezers,
Gelieve een paar minuten de tijd te nemen voor 5 juli 2024 om onze korte
VRAGENLIJST
IN TE VULLEN. Uw mening zal ons helpen de nieuwsbrief te verbeteren zodat die beter aan uw verwachtingen tegemoetkomt.
Alvast bedankt voor uw medewerking!
|
|
|
|
|
|
1 |
Volksgezondheid
[...] |
|
|
Mededeling over de Europese gezondheidsunie |
|
Reflectie over de strategische prioriteiten van de volgende gezondheidsagenda van de Commissie (2024-2029) |
|
Debat over de crisis bij het zorgpersoneel en de preventie van niet-overdraagbare ziekten |
|
Nieuw kader van het ECDC voor de preventie van overdraagbare ziekten |
|
Agentschappenoverschrijdend actiekader voor "één gezondheid" |
4 |
Interne markt
[...] |
|
|
Prioriteiten voor de toekomst van de eengemaakte markt |
6 |
Economisch beleid
[...] |
|
|
Conclusies over de toekomst van het industriebeleid |
7 |
EU financiering
[...] |
|
|
Oriëntaties voor de financiering van onderzoek en innovatie |
|
Beoordeling van de huidige cohesie in de Europese Unie |
1 |
Volksgezondheid |
|
|
Mededeling over de Europese gezondheidsunie |
|
De Europese Commissie heeft gewezen op de vooruitgang die de afgelopen vijf jaar is geboekt bij het verbeteren van de gezondheid van de Europese burgers en het versterken van de veerkracht en toegankelijkheid van de gezondheidszorgstelsels. Ze heeft herinnerd aan de drie belangrijkste pijlers waarop de Europese gezondheidsunie is gebaseerd: een nieuw kader voor gezondheidscrisissen; voorzieningszekerheid van medische producten; en modern en innovatief gezondheidsbeleid. Tot slot heeft ze opnieuw bevestigd dat gezondheid de komende jaren een politieke prioriteit moet blijven. |
|
|
DOC
EN
PDF |
|
|
|
Reflectie over de strategische prioriteiten van de volgende gezondheidsagenda van de Commissie (2024-2029) |
|
Eind maart werd onder het Belgische voorzitterschap van de Raad van de EU een conferentie op hoog niveau georganiseerd om na te denken over de toekomstige EU-gezondheidsagenda. Aan de orde komen onder andere het tekort aan medisch personeel, de veiligheid van de toelevering van geneesmiddelen, crisisparaatheid, preventie van niet-overdraagbare ziekten en investeringen in gezondheid. |
|
|
DOC
1 EN/FR/NL
HTML
| DOC
2 EN/FR/NL
HTML |
|
|
|
Debat over de crisis bij het zorgpersoneel en de preventie van niet-overdraagbare ziekten |
|
De kwestie van het zorgpersoneel en de preventie van niet-overdraagbare ziekten werden besproken tijdens de informele bijeenkomst van de ministers van Volksgezondheid op 23 en 24 april. De ministers bespraken het idee van een globale EU-strategie voor zorgpersoneel, met de nadruk op de planning, de opleiding en verbeteringen in de regelgeving om tegemoet te komen aan de veranderende behoeften van de gezondheidszorgstelsels. Wat de preventie van niet-overdraagbare ziekten betreft, hebben de ministers de domeinen besproken waarop de Europese wetgeving zich moet richten. |
|
|
DOC
EN
PDF |
|
|
|
Nieuw kader van het ECDC voor de preventie van overdraagbare ziekten |
|
Op basis van zijn gewijzigde mandaat heeft het Europees Centrum voor ziektepreventie en -bestrijding (ECDC) een holistisch kader gelanceerd dat de traditionele preventie van infectieziekten verbreedt door sociale en gedragsaspecten te bestuderen, waaronder socio-economische risicofactoren, gezondheidsbevordering en gezondheidseducatie. Om de implementatie ervan te ondersteunen zal een praktijkgemeenschap inzake preventie worden opgericht. |
|
|
DOC
EN
HTML |
|
|
|
Agentschappenoverschrijdend actiekader voor "één gezondheid" |
|
Het Europees Centrum voor ziektepreventie en -bestrijding (ECDC), het Europees Agentschap voor chemische stoffen (ECHA), het Europees Milieuagentschap (EEA), de Europese Autoriteit voor voedselveiligheid (EFSA) en het Europees Geneesmiddelenbureau (EMA) hebben een gezamenlijk kader gepubliceerd om de samenwerking te versterken ter ondersteuning van de implementatie van het 'één gezondheid'-programma in de Europese Unie. Een agentschappenoverschrijdende taskforce zal de komende drie jaar (2024-2026) werken aan de implementatie van het kader. |
|
|
DOC EN
HTML |
|
|
|
|
2 |
Geneesmiddelen en medische hulpmiddelen |
|
|
Nieuwe maatregelen voor het beheer van vergunningen voor geneesmiddelen |
|
De Europese Commissie heeft voorgesteld om het huidige systeem voor het beoordelen van wijzigingen in de oorspronkelijke vergunning voor het in de handel brengen van geneesmiddelen aan te passen. De herzieningen zijn bedoeld om een efficiënter beheer van de levenscyclus van geneesmiddelen mogelijk te maken in afwachting van de bredere hervorming van de Europese geneesmiddelenwetgeving. |
|
|
DOC EN
HTML |
|
|
|
Nieuwe regels voor de gezamenlijke klinische evaluatie van geneesmiddelen |
|
De Europese Commissie heeft nieuwe regels aangenomen die de termijnen en fasen bepalen voor het uitvoeren van gezamenlijke klinische evaluaties in de EU. Deze regels maken deel uit van de zes handelingen die dit jaar zullen worden aangenomen in het kader van de verordening inzake de evaluatie van gezondheidstechnologie. De gezamenlijke klinische evaluaties zullen van start gaan in januari 2025 voor geneesmiddelen met nieuwe werkzame stoffen voor de behandeling van kanker en voor geneesmiddelen voor geavanceerde therapie. |
|
|
DOC EN
HTML |
|
|
|
Initiatieven om de toeleveringsketens voor kritieke geneesmiddelen te versterken |
|
De stuurgroep inzake tekorten aan geneesmiddelen (MSSG) van het Europees Geneesmiddelenbureau (EMA) heeft aanbevelingen gepubliceerd om kwetsbaarheden aan te pakken bij de productie en levering van geneesmiddelen op de Europese lijst van kritieke geneesmiddelen.
De MSSG zal nauw samenwerken met de "Critical Medicines Alliance". Dit mechanisme ter raadpleging werd officieel gelanceerd door de Autoriteit voor paraatheid en respons inzake noodsituaties op gezondheidsgebied (HERA) en het Belgische voorzitterschap van de Raad van de EU in de marge van de informele bijeenkomst van de ministers van Volksgezondheid van 24 april. De Alliantie zal de komende vijf jaar werken aan het verbeteren van de voorzieningszekerheid, het vergroten van de beschikbaarheid van geneesmiddelen en het verminderen van de afhankelijkheid van de toeleveringsketen van de EU.
Bij de lancering van de Alliantie presenteerden Frankrijk en acht andere lidstaten een manifest waarin werd opgeroepen tot een gecoördineerd en inclusief investeringsplan op EU-niveau om de productiecapaciteit voor kritieke geneesmiddelen te versterken. |
|
|
DOC
1 EN
HTML | DOC
2 EN/FR/NL
HTML | DOC
3 EN
PDF |
|
|
|
Gerichte maatregelen om biotechnologie en biofabricage te stimuleren |
|
De Europese Commissie heeft een mededeling gepubliceerd met de titel "Bouwen aan de toekomst met de natuur", waarin de uitdagingen en belemmeringen voor de Europese sectoren biotechnologie en biofabricage worden geïdentificeerd en een reeks acties wordt voorgesteld om deze aan te pakken. Een bloeiend Europees biotechnologisch ecosysteem wordt van strategisch belang geacht voor de efficiëntie van de gezondheidszorg en de veerkracht van gezondheidszorgstelsels. |
|
|
DOC
EN/FR/NL
HTML |
|
|
|
Een toolbox om namaak te bestrijden en intellectuele eigendomsrechten beter te beschermen |
|
De Europese Commissie heeft een resolutie aangenomen waarin de belangrijkste acties worden voorgesteld om bedrijven weerbaarder te maken en beter in staat te stellen namaak te bestrijden, zowel offline als online, en om de handhaving van intellectuele-eigendomsrechten te versterken. De lidstaten worden aangemoedigd om in samenwerking met de consumentenorganisaties het publiek bewust te maken van de namaak van farmaceutische producten waarvoor online reclame wordt gemaakt en die online worden verkocht. |
|
|
DOC
EN/FR/NL
HTML |
|
|
|
Principes voor het beperken van de schadelijkste chemische stoffen tot essentiële toepassingen |
|
De Europese Commissie heeft criteria en richtlijnen aangenomen voor wat "essentiële toepassingen" zijn van de schadelijkste chemische stoffen. Die mogen met name alleen worden toegestaan als het gebruik ervan noodzakelijk is voor de gezondheid of de veiligheid of als het essentieel is voor het functioneren van de maatschappij, en als er geen andere aanvaardbare oplossingen zijn. Het kan bijvoorbeeld gaan om het voorkomen, controleren of behandelen van ziekten, het handhaven van de basisvoorwaarden voor het leven en de gezondheid van mens en dier of het beheren van crisissen en noodsituaties op het gebied van gezondheid. |
|
|
DOC
EN/FR/NL
HTML |
|
|
|
Maatregelen voor nieuwe concepten en diensten inzake luchtmobiliteit |
|
De Europese Commissie heeft een reeks maatregelen aangenomen om de uitdagingen aan te gaan die de opkomst van bemande luchttaxi's en onbemande droneoperaties met zich meebrengen. Het doel is om de regelgeving in de lidstaten te harmoniseren en te rationaliseren door het toezicht en de operationele veiligheidsnormen te verbeteren. Er zijn ook specifieke regels ingevoerd voor het verlenen van medische nooddiensten en reddingsoperaties. |
|
|
DOC
1 EN
HTML
| DOC
2 EN/FR/NL
HTML |
|
|
|
|
3 |
e-Health |
|
|
Akkoord over de oprichting van een Europese ruimte voor gezondheidsgegevens |
|
De Raad van de EU en het Europees Parlement hebben een voorlopig akkoord bereikt over de verordening tot oprichting van een Europese ruimte voor gezondheidsgegevens. Het doel is om de uitwisseling van en de toegang tot gezondheidsgegevens op EU-niveau makkelijker te maken. Dit interinstitutioneel akkoord is in april goedgekeurd door het Europees Parlement en moet nu worden goedgekeurd door de Raad. |
|
|
DOC
1 EN/FR/NL
HTML
| DOC
2 EN/FR/NL
HTML |
|
|
|
Overeenkomst om de capaciteit van de EU op het gebied van cyberbeveiliging te versterken |
|
De Raad van de EU en het Europees Parlement hebben een voorlopig akkoord bereikt over de verordening cybersolidariteit. Die beoogt de versterking van de capaciteit van de EU en de lidstaten om zich voor te bereiden op grootschalige cyberdreigingen of -incidenten, deze te voorkomen, erop te reageren en ervan te herstellen. De paraatheidsacties omvatten tests voor entiteiten in zeer kritieke sectoren, zoals de gezondheidszorg. Dit interinstitutioneel akkoord is in april goedgekeurd door het Europees Parlement en moet nu worden goedgekeurd door de Raad. |
|
|
DOC
1 EN/FR/NL
HTML
| DOC
2 EN
HTML |
|
|
|
Wetenschappelijk advies over het gebruik van artificiële intelligentie in onderzoek en innovatie |
|
Het mechanisme voor wetenschappelijk advies van de Europese Commissie heeft zijn advies gepubliceerd over hoe de Commissie het verantwoord gebruik van artificiële intelligentie in de wetenschap op EU-niveau kan versnellen. Er zijn vier algemene aanbevelingen geformuleerd om de integratie van AI in verschillende domeinen, waaronder gezondheid, te ondersteunen. Ze kunnen worden meegenomen in de globale strategie voor AI in onderzoek en innovatie die de Europese Commissie zal ontwikkelen. |
|
|
DOC EN
HTML |
|
|
|
|
4 |
Interne markt |
|
|
Prioriteiten voor de toekomst van de eengemaakte markt |
|
Enrico Letta, voorzitter van het Institut Jacques Delors en voormalig eerste minister van Italië, heeft een onafhankelijk verslag op hoog niveau gepresenteerd over de toekomst van de eengemaakte markt. Dit verslag werd opgesteld in opdracht van het Spaanse en Belgische voorzitterschap van de Raad van de EU en bevat concrete voorstellen om de eengemaakte markt te versterken en beter af te stemmen op de huidige Europese en mondiale context. Het gaat onder andere over het benutten van de eengemaakte markt om de veerkracht op het vlak van gezondheid te vergroten.
De buitengewone bijeenkomst van de Europese Raad van 18 april heeft het huidige en toekomstige voorzitterschap van de Raad van de EU verzocht om tegen het einde van het jaar vorderingen te maken met de werkzaamheden in verband met de aanbevelingen in het verslag dat Enrico Letta heeft voorgesteld. De nadruk zou onder andere moeten liggen op de grensoverschrijdende verlening van diensten en het grensoverschrijdende verkeer van goederen, met inbegrip van geneesmiddelen.
De Raad van de EU heeft in mei over hetzelfde onderwerp conclusies aangenomen en een routekaart vastgesteld om de eengemaakte markt te versterken en voor te bereiden op de toekomstige mondiale uitdagingen. De Commissie wordt verzocht om voor juni 2025 een strategie voor een gemoderniseerde eengemaakte markt op te stellen.
|
|
|
DOC
1 EN
PDF | DOC
2 EN
- FR
- NL
PDF | DOC
3 EN/FR/NL
HTML |
|
|
|
|
5 |
Sociaal beleid |
|
|
Maatregelen om tekorten aan arbeidskrachten en vaardigheden aan te pakken |
|
De Europese Commissie heeft een actieplan gepubliceerd om in de loop van de komende jaren de tekorten aan arbeidskrachten en vaardigheden aan te pakken, met name in de gezondheidszorg en de langdurige zorg. Dit plan definieert de acties die moeten worden geïmplementeerd op het niveau van de Europese Unie, de lidstaten, de regio's en de sociale partners. In het kader van het Europees Semester zal de voortgang bij de uitvoering worden gevolgd.
Eurofound heeft een verslag gepubliceerd met een beoordeling van de effectiviteit, efficiëntie en mogelijke overdraagbaarheid van beleidsmaatregelen van de lidstaten om tekorten aan arbeidskrachten aan te pakken in sectoren met langdurige structurele tekorten die worden verergerd door de COVID-19-pandemie (gezondheidszorg en langdurige zorg, informatie- en communicatietechnologieën) en in sectoren die worden getroffen door de combinatie van de groene en digitale transitie.
|
|
|
DOC
1 EN/FR/NL
HTML
| DOC
2 EN/FR/NL
HTML |
|
|
|
Verklaring over de toekomst van de Europese pijler van sociale rechten |
|
In de verklaring die werd aangenomen aan het einde van een conferentie op hoog niveau in Terhulpen, België, door de Europese instellingen, de sociale partners en organisaties van het middenveld, worden initiatieven voorgesteld voor de sociale agenda van de EU voor de periode 2024-2029. Het stelt de pijler opnieuw voorop als het leidend kader voor het sociale beleid van de EU, met inbegrip van het garanderen van de toegankelijkheid van de gezondheidszorg.
|
|
|
DOC
1 EN/FR/NL
HTML
| DOC
2 FR
- NL
HTML |
|
|
|
Conclusies over de houdbaarheid van de overheidsfinanciën in het licht van de vergrijzing |
|
In de conclusies die de Raad van de EU in mei heeft goedgekeurd, wordt opnieuw bevestigd dat de economische en budgettaire gevolgen van de vergrijzing beter moeten worden aangepakt, onder meer door de pensioenstelsels, gezondheidszorgstelsels en stelsels langdurige zorg aan deze uitdagingen aan te passen.
De conclusies zijn gebaseerd op de belangrijkste resultaten van het verslag over de vergrijzing van 2024, dat prognoses geeft van de overheidsuitgaven in verband met de vergrijzing, waaronder gezondheidszorg en langdurige zorg.
|
|
|
DOC
1 EN
- FR
- NL
PDF
| DOC
2 FR
HTML |
|
|
|
Analyse gericht op sociale convergentie voor zeven lidstaten |
|
De Europese Commissie heeft een analyse per land gepubliceerd over de domeinen werkgelegenheid, vaardigheden en sociale inclusie voor Bulgarije, Estland, Hongarije, Italië, Litouwen, Roemenië en Spanje. De analyse is in overeenstemming met de kenmerken van het kader voor sociale convergentie en heeft ook betrekking op aspecten van de gezondheidszorg. In het volgende voorjaarspakket van het Europees Semester zal rekening worden gehouden met de conclusies.
|
|
|
DOC
EN
PDF |
|
|
|
Editie 2024 van de index voor sociale vooruitgang in de regio's van de EU |
|
De door de Europese Commissie gepubliceerde index meet welzijn en sociale vooruitgang in de hele EU door 53 socio-economische en milieu-indicatoren te volgen. Het bevat ook indicatoren met betrekking tot gezondheidstoestanden en gezondheidszorg.
|
|
|
DOC
EN
HTML |
|
|
|
|
6 |
Economisch beleid |
|
|
Conclusies over de toekomst van het industriebeleid |
|
De Raad van de EU heeft conclusies aangenomen die de weg vrijmaken voor een nieuw pact voor het Europese concurrentievermogen. In deze conclusies wordt de situatie van de industriële sector in de EU geanalyseerd, wordt gekeken naar manieren om innovatie, toegang tot financiering en het ondernemingsklimaat voor fabrikanten te verbeteren en worden de belangrijkste beginselen voor het toekomstige industriebeleid van de EU voorgesteld. Ze bevelen onder andere aan om prioriteit te geven aan de technologische domeinen die essentieel zijn voor de economische zekerheid van de EU en die strategische afhankelijkheden in gevoelige sectoren zoals de gezondheidszorg kunnen verminderen.
|
|
|
DOC
EN/FR/NL
HTML |
|
|
|
|
7 |
EU financiering |
|
|
Oriëntaties voor de financiering van onderzoek en innovatie |
|
De Europese Commissie heeft het tweede strategische plan van Horizon Europe aangenomen. Het definieert drie strategische oriëntaties voor 2025-2027: de groene transitie, de digitale transitie en een veerkrachtiger, concurrerender, inclusiever en democratischer Europa. De doelstellingen en verwachte effecten voor het domein gezondheid worden ook gedefinieerd.
|
|
|
DOC
EN/FR/NL
HTML |
|
|
|
Beoordeling van de huidige cohesie in de Europese Unie |
|
De Europese Commissie heeft het 9e cohesieverslag gepubliceerd, waarin de stand van zaken op het gebied van economische, sociale en territoriale cohesie in de hele EU wordt beoordeeld. Het verslag presenteert de geboekte vooruitgang en de getrokken lessen, en nodigt uit om na te denken over hoe het opzet van het cohesiebeleid kan worden verbeterd om de resterende uitdagingen aan te gaan. Het onderzoekt onder andere de toegankelijkheid van de gezondheidszorg en de impact van de groene, digitale en demografische transities op de gezondheidszorg.
|
|
|
DOC
EN/FR/NL
HTML |
|
|
|
|
8 |
Mededinging |
|
|
Conclusies over het verbeteren van de concurrentie bij overheidsopdrachten |
|
De Raad van de EU heeft conclusies aangenomen over het verbeteren van de concurrentie voor overheidsopdrachten voor werken, goederen en diensten op EU-niveau. Daarin wordt voorgesteld een strategisch actieplan voor overheidsopdrachten te lanceren als een van de prioriteiten van het volgende mandaat van de Commissie. Hiermee reageert de Raad op het verslag van de Europese Rekenkamer, waarin kritiek werd geleverd op de afname van de concurrentie bij overheidsopdrachten in de afgelopen tien jaar in verschillende sectoren, waaronder gezondheidszorg en medische apparatuur.
|
|
|
DOC
1
EN
HTML
| DOC
2 EN/FR/NL
HTML |
|
|
|
Eerste belangrijke project van gemeenschappelijk Europees belang in de gezondheidssector |
|
De Europese Commissie heeft op grond van EU-staatssteunregels toegestemd met het eerste belangrijke project van gemeenschappelijk Europees belang voor de ondersteuning van onderzoek, innovatie, de eerste industriële toepassing van gezondheidsproducten en innovatieve productieprocessen van farmaceutische producten. Het project werd gezamenlijk ingediend door zes lidstaten: België, Frankrijk, Hongarije, Italië, Slowakije en Spanje.
|
|
|
DOC
EN/FR/NL
HTML |
|
|
|
Wijziging van de richtsnoeren inzake regionale steunmaatregelen |
|
De Europese Commissie heeft een wijziging goedgekeurd van de richtsnoeren inzake regionale steunmaatregelen om lidstaten in staat te stellen hogere bedragen aan regionale steun toe te kennen voor investeringsprojecten die onder het platform strategische technologieën voor Europa (STEP) vallen. Dit moet de ontwikkeling en productie van deep tech en digitale technologieën, schone technologieën en biotechnologieën ondersteunen.
|
|
|
DOC
EN/FR/NL
HTML |
|
|
|
Vier overnames goedgekeurd in de gezondheidszorgsector |
|
De Europese Commissie heeft vier overnames goedgekeurd. De eerste is de overname van de gezamenlijke zeggenschap over Cotiviti door KKR en Veritas, alle drie Amerikaans. De transactie heeft voornamelijk betrekking op het leveren van diensten op het gebied van gegevensanalyse, onder andere in de gezondheidszorg.
De tweede is de overname van de gezamenlijke zeggenschap over Byggfakta (Zweden) door TA Associates (Verenigde Staten), Stirling Square Capital Partners (Verenigd Koninkrijk) en Macquarie European Investment Holdings (Australië). De transactie betreft voornamelijk de levering van geïntegreerde marktgegevens en software-inlichtingendiensten aan ondernemingen in verschillende sectoren, waaronder de gezondheidszorg.
De derde is de overname van de gezamenlijke zeggenschap over Smart Clinic door Generali, Gruppo San Donato en GK Holding, alle drie in Italië. De transactie betreft voornamelijk de levering van ambulante gezondheidszorg en diagnostische onderzoeken.
De vierde is de verwerving van de gezamenlijke zeggenschap over Resonetics door Carlyle en GTCR, alle drie Amerikaans. De transactie betreft voornamelijk de ontwikkeling en fabricage van medische instrumenten.
|
|
|
DOC
1 EN
HTML | DOC
2 EN
HTML | DOC
3 EN
HTML | DOC 4 EN
HTML |
|
|
|
Goedkeuring van het plan van llumina om Grail af te splitsen in de markt voor kankerscreeningtests |
|
De Europese Commissie heeft het afsplitsingsplan van Ilumina voor de afwikkeling van de overname van GRAIL goedgekeurd. In overeenstemming met de corrigerende maatregelen die de Commissie in oktober 2023 heeft vastgesteld, moet dit plan de concurrentie op de markt voor de ontwikkeling van tests voor de vroegtijdige opsporing van kanker herstellen.
|
|
|
DOC
EN/FR
HTML |
|
|
|
|
9 |
Hof van Justitie van de Europese Unie |
|
|
Conclusie in de hogere voorzieningen ingediend door Illumina en Grail tegen de Europese Commissie |
|
In de gevoegde zaken C-611/22 P en C-625/22 P stelt de advocaat-generaal het Hof van Justitie voor om het arrest van het Gerecht van 13 juli 2022 (T-227/21) te vernietigen en de besluiten van de Commissie tot inwilliging van 1/ het verzoek van de Franse mededingingsautoriteit om de concentratie waarbij Illumina de uitsluitende zeggenschap over Grail heeft verworven, te onderzoeken, en 2/ de verzoeken van de Belgische, Nederlandse, Griekse, IJslandse en Noorse mededingingsautoriteiten om zich bij dat verwijzingsverzoek aan te sluiten, nietig te verklaren. De concentratie betreft de markt voor bloedtests voor het vroegtijdig opsporen van kanker.
|
|
|
DOC
EN/FR/NL
HTML |
|
|
|
Arresten betreffende twee beroepen tegen besluiten inzake vergunningen voor het in de handel brengen van geneesmiddelen |
|
In de zaak T-416/22 heeft het Gerecht het beroep tot nietigverklaring verworpen dat Fresenius Kabi Austria GmbH en andere verzoeksters hadden ingesteld tegen het besluit van de Europese Commissie waarbij de betrokken lidstaten werden verzocht de nationale vergunningen voor het in de handel brengen van geneesmiddelen die hydroxyethylzetmeel (HEZ) als werkzame stof bevatten, op te schorten.
In de zaak C-291/22 P heeft het Hof van Justitie het arrest van het Gerecht van de EU waarbij het door Debrégeas et associés Pharma tegen de Europese Commissie ingestelde beroep tot nietigverklaring werd verworpen, gedeeltelijk vernietigd en het besluit van de Commissie tot afwijzing van de aanvraag van een vergunning voor het in de handel brengen van het geneesmiddel Hopveus - natriumoxybaat, bestemd om alcoholverslaving tegen te gaan, nietig verklaard.
|
|
|
DOC
1
EN/FR/NL
HTML
| DOC
2 EN/FR/NL
HTML |
|
|
|
Conclusie over de bescherming van persoonsgegevens en het begrip "gegevens over gezondheid" |
|
In de zaak C-21/23 doet de advocaat-generaal voorstellen betreffende de uitlegging van verschillende bepalingen van de algemene verordening gegevensbescherming (AVG) met betrekking tot het door deze verordening ingevoerde stelsel van rechtsmiddelen en de categorie "gegevens over gezondheid". De context is die van een verbodsactie die is ingesteld door een onderneming teneinde een halt toe te roepen aan de verkoop via het internet van receptvrije geneesmiddelen door een van haar concurrenten. De reden hiervoor is oneerlijke mededinging als gevolg van het niet in acht nemen van de uit de AVG voortvloeiende vereisten met betrekking tot de verwerking van „gegevens over gezondheid”.
|
|
|
DOC
EN/FR/NL
HTML |
|
|
|
|
10 |
Inbreukprocedures |
|
|
Hongarije voldoet niet aan de Europese regels met betrekking tot de vrijheid van vestiging voor diensten inzake voortplanting |
|
De Europese Commissie heeft Hongarije een aanmaningsbrief gestuurd met betrekking tot het beperken van diensten voor medisch begeleide voortplanting tot dienstverleners die in handen zijn van of worden gecontroleerd door de staat. Deze maatregel is in strijd met artikel 49 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, dat betrekking heeft op de vrijheid van vestiging.
|
|
|
DOC
EN/FR/NL
HTML |
|
|
|
Frankrijk voldoet niet aan de EU-regels inzake het vrije verkeer voor dierenartsen en dierenartspraktijken |
|
De Europese Commissie heeft Frankrijk een aanmaningsbrief gestuurd met betrekking tot zijn nationale regels voor dierenartsen en dierenartspraktijken. Deze bepalingen worden geacht in strijd te zijn met de EU-regels inzake de vrijheid van vestiging en het vrij verrichten van diensten overeenkomstig het Verdrag betreffende de werking van de EU en de dienstenrichtlijn.
|
|
|
DOC
EN/FR/NL
HTML |
|
|
|
Griekenland en Tsjechië hebben de Europese regels inzake de evenredigheid van de reglementering van beroepen niet omgezet |
|
De Europese Commissie heeft Griekenland en Tsjechië voor het Hof van Justitie van de EU gedaagd omdat deze twee landen Richtlijn (EU) 2018/958 niet correct in hun nationale wetgeving hebben omgezet. Het doel van deze richtlijn is om de evenredigheid te beoordelen van nieuwe of gewijzigde regels die de toegang tot of de uitoefening van gereglementeerde beroepen beperken. Gereglementeerde beroepen in de gezondheidszorg vallen onder het toepassingsgebied.
|
|
|
DOC
1
EN/FR
HTML
| DOC
2 EN/FR
HTML |
|
|
|
Griekenland en Roemenië zetten de Europese regels over betalingsachterstand in de gezondheidssector niet om |
|
De Europese Commissie heeft Roemenië een aanmaningsbrief gestuurd en Griekenland voor het Hof van Justitie van de EU gedaagd omdat deze twee landen Richtlijn 2011/7/EU niet correct hebben toegepast. In het geval van Roemenië hebben de openbare gezondheidsinstanties onafhankelijke apotheken buitengewoon traag betaald voor geneesmiddelen die via het nationale zorgverzekeringsstelsel aan patiënten worden verstrekt. In Griekenland beoogt de Commissie onjuiste betalingspraktijken van openbare ziekenhuizen jegens hun leveranciers.
|
|
|
DOC
1
EN/FR/NL
HTML
| DOC
2 EN/FR
HTML |
|
|
|
Drie lidstaten voldoen niet aan de Europese wetgeving inzake overheidsopdrachten |
|
De Europese Commissie heeft Bulgarije, Roemenië en Spanje een aanmaningsbrief gestuurd wegens het niet naleven van de Europese regels voor overheidsopdrachten en concessieovereenkomsten. In het geval van Bulgarije in het bijzonder zijn particuliere ziekenhuizen uitgesloten van de EU-regels inzake overheidsopdrachten, zelfs wanneer die gedeeltelijk met overheidsmiddelen worden gefinancierd.
|
|
|
DOC
EN/FR/NL
HTML |
|
|
|
Elf lidstaten hebben de regels inzake de blootstelling aan carcinogene, mutagene of reprotoxische stoffen op het werk niet
omgezet |
|
De Europese Commissie heeft elf lidstaten die Richtlijn (EU) 2022/431 nog niet volledig in hun nationaal recht hebben omgezet en hun maatregelen nog niet aan de Commissie hebben meegedeeld, een aanmaningsbrief gestuurd. De richtlijn is bedoeld om de bescherming van werknemers, waaronder werknemers in de gezondheidssector, die worden blootgesteld aan carcinogene, mutagene en reprotoxische stoffen in bepaalde gevaarlijke geneesmiddelen, uit te breiden.
|
|
|
DOC
EN/FR
HTML |
|
|
|
Drie lidstaten hebben de regels inzake het gebruik van gevaarlijke stoffen in elektrische en elektronische apparatuur niet omgezet |
|
De Europese Commissie heeft België, Malta en Slowakije een aanmaningsbrief gestuurd omdat deze drie landen Richtlijn (EU) 2023/1526 en Richtlijn (EU) 2023/1437 nog niet in hun nationale wetgeving hebben omgezet. Deze twee richtlijnen voorzien in uitzonderingen voor het gebruik van lood in medische hulpmiddelen voor in-vitrodiagnostiek en van kwik in capillaire reometers.
|
|
|
DOC
FR
HTML |
|
|
|
Ierland heeft de Europese regels inzake industriële emissies niet omgezet |
|
De Europese Commissie heeft Ierland een met redenen omkleed advies gestuurd wegens het niet aanpakken van tekortkomingen inzake de omzetting van Richtlijn 2010/75/EU. Deze richtlijn stelt regels vast ter voorkoming en beperking van industriële emissies in lucht, water en bodem en ter voorkoming van het ontstaan van afvalstoffen, ook in het kader van de productie van farmaceutische producten.
|
|
|
DOC
EN/FR/NL
HTML |
|
|
|
Achttien lidstaten voldoen niet aan de EU-datagovernanceverordening |
|
De Europese Commissie heeft 18 lidstaten, waaronder België, een aanmaningsbrief gestuurd aangezien deze landen geen verantwoordelijke autoriteiten hebben aangewezen om Verordening (EU) 2022/868 uit te voeren of niet hebben bewezen dat die autoriteiten bevoegd zijn om de bij de verordening vereiste taken uit te voeren. Die autoriteiten zijn belast met de registratie van organisaties voor data-altruïsme en met het toezicht op de naleving door aanbieders van gegevensbemiddelingsdiensten. Data-altruïsme stelt burgers in staat toestemming te geven om gegevens die zij genereren beschikbaar te stellen voor het algemeen belang, bijvoorbeeld voor medische onderzoeksprojecten.
|
|
|
DOC
EN/FR/NL
HTML |
|
|
|
|
11 |
Allerlei |
|
|
Gegevens en aanbevelingen over het beheer van klimaatrisico's in de gezondheidssector |
|
De Europese Commissie heeft een mededeling bekendgemaakt over het beheer van klimaatrisico's in Europa, waarin wordt uiteengezet hoe de EU en haar lidstaten de toenemende klimaatrisico's beter kunnen voorspellen, begrijpen en aanpakken. Er worden concrete actievoorstellen geformuleerd, ook voor de gezondheidssector.
De mededeling volgt op de eerste Europese klimaatrisicobeoordeling die is bekendgemaakt door het Europees Milieuagentschap (EEA). Dat wetenschappelijke verslag is bedoeld om de uitwerking van strategisch beleid te ondersteunen. Het onderzoekt de belangrijkste klimaatrisico's en beleidsprioriteiten, ook voor de gezondheidssector.
Een ander verslag van het EEA gaat specifiek over de invloed van overstromingen, droogte en de waterkwaliteit op de menselijke gezondheid en de gezondheidszorgsystemen. Er wordt opgeroepen tot versnelde actie om de gezondheidssector beter voor te bereiden om toekomstige klimaatgerelateerde problemen het hoofd te kunnen bieden. Dit omvat met name het aanpassen van gezondheidszorginfrastructuren en het versterken van de capaciteit van het gezondheidspersoneel om te anticiperen op de gevolgen van klimaatverandering, deze te herkennen en te beheersen.
|
|
|
DOC
1
EN/FR/NL
HTML
| DOC
2 EN/FR
HTML
| DOC
EN
HTML |
|
|
|
Oproepen om ieders recht op toegang tot gezondheidszorg te behouden |
|
Het Europees Parlement heeft een nieuwe resolutie aangenomen waarin de Raad wordt opgeroepen om in het Handvest van de grondrechten van de EU het recht van iedereen op vrije, geïnformeerde, volledige en universele toegang tot seksuele en reproductieve gezondheid en rechten, en op alle daarmee verband houdende gezondheidsdiensten, zonder discriminatie, met inbegrip van toegang tot veilige en legale abortus, vast te leggen. Het roept de lidstaten ook op om abortus volledig te decriminaliseren.
Tijdens de conferentie op hoog niveau die door het Belgische voorzitterschap van de Raad van de EU werd georganiseerd ter gelegenheid van de internationale dag tegen homofobie, bifobie, transfobie en interseksefobie, ondertekenden 18 lidstaten een verklaring waarin ze zich ertoe verbinden de rechten van LGBTIQ-personen in Europa te bevorderen. Dit houdt onder andere in dat ze gelijke toegang tot gezondheidszorg moeten krijgen, rekening houdend met hun specifieke behoeften.
De verklaring is gebaseerd op het verslag van het Bureau van de Europese Unie voor de grondrechten over de vooruitgang die sinds 2019 is geboekt en de uitdagingen die blijven bestaan met betrekking tot de rechten van LGBTIQ-personen, waaronder de toegang tot gezondheidszorg.
|
|
|
DOC
1
EN/FR/NL
HTML
| DOC
2 EN/FR/NL
HTML
| DOC
3 EN/FR/NL
HTML |
|
|
|
Voorstellen om de arbeidsomstandigheden voor alle stagiairs te verbeteren |
|
De Europese Commissie heeft zowel een richtlijn als een herziening van de aanbeveling van de Raad uit 2014 inzake een kwaliteitskader voor stages voorgesteld. Het doel is om de arbeidsomstandigheden voor stagiairs te verbeteren, met inbegrip van een billijke beloning en toegang tot sociale bescherming, en om arbeidsverhoudingen vermomd als stages te voorkomen. De herziening breidt het toepassingsgebied van het kwaliteitskader uit om ook stages te dekken die deel uitmaken van formele onderwijs- en opleidingsprogramma's en stages die nodig zijn om toegang te krijgen tot specifieke beroepen, zoals de medische beroepen.
|
|
|
DOC
EN/FR/NL
HTML |
|
|
|
Akkoord over de herziening van de Internationale Gezondheidsregeling |
|
De Wereldgezondheidsvergadering, waarin meer dan 190 landen verenigd zijn, waaronder alle EU-lidstaten, heeft een reeks amendementen goedgekeurd die de Internationale Gezondheidsregeling verbeteren. Het doel is om de paraatheid, het toezicht en de reactie op volksgezondheidscrisissen wereldwijd te versterken. Er zijn ook verbintenissen aangegaan om de onderhandelingen over een internationaal akkoord over pandemieën binnen een jaar af te ronden.
|
|
|
DOC
EN
HTML |
|
|
|
|
12 |
Publicaties |
|
|
Policy brief over hoe de digitale transitie in de gezondheidszorg inclusiever kan worden gemaakt |
|
Het Belgische Nationaal Intermutualistisch College (NIC) heeft een policy brief voorgesteld over hoe de rechten van Europese burgers kunnen worden gevrijwaard in een digitaal gezondheidssysteem. Dit document geeft een overzicht van de uitdagingen in Europa en doet aanbevelingen voor de EU en de lidstaten, de gezondheidsactoren in de gezondheidssystemen en de burgers. Het thema digitale gezondheidsvaardigheid werd besproken op een evenement dat het NIC organiseerde onder auspiciën van het Belgische voorzitterschap van de Raad van de EU, in samenwerking met het Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering (RIZIV).
|
|
|
DOC
EN/FR/NL
HTML |
|
|
|
Beleidsdocument over de crisis bij gezondheids- en zorgpersoneel |
|
De Europese alliantie voor volksgezondheid (EPHA) heeft een beleidsdocument gepubliceerd over de uitdagingen in verband met het gezondheids- en zorgpersoneel en hoe deze aan te pakken. Het document gaat in op de tekorten, de moeilijke arbeidsomstandigheden, de groeiende behoeften aan vaardigheden en de transversale problemen zoals het gebrek aan langetermijnplanning. Het benadrukt de oplossingen die gevonden kunnen worden door een intersectorale aanpak, een sterker bestuur en een betere financiering. Er worden aanbevelingen gedaan voor EU-instellingen, lidstaten en belangrijke belanghebbenden van de sector.
|
|
|
DOC
EN
PDF |
|
|
|
Studie naar het gebruik van particuliere ziekteverzekeringen in de context van de intra-Europese mobiliteit |
|
HIVA - Research Institute for Work and Society (KU Leuven) heeft een document gepubliceerd over de mate waarin Europese burgers die zich binnen de EU verplaatsen een particuliere ziekteverzekering nodig hebben en daarover kunnen beschikken. De resultaten zijn bedoeld om het debat en onderzoek te stimuleren over een onderwerp dat tot nu toe weinig aandacht heeft gekregen van juridische experts, en om beleidsmakers aan te moedigen maatregelen te nemen om enkele van de vastgestelde hiaten in de transnationale sociale bescherming op te vullen.
|
|
|
DOC EN
PDF |
|
|
|
Artikel over de manier waarop het Europees Semester kan worden versterkt om een welzijnseconomie te bekomen |
|
EuroHealthNet heeft een artikel gepubliceerd in het International Journal of Environmental Research and Public Health waarin wordt gedefinieerd wat een welzijnseconomie precies inhoudt en hoe zo'n economie kan worden gerealiseerd in de context van de EU en het Europees Semester. Het artikel laat zien hoe, ondanks de geboekte vooruitgang, de nadruk die wordt gelegd op de economie ten opzichte van andere beleidsdomeinen in contrast staat met wat kan worden beschouwd als een "welzijnsstrategie". Er worden aanbevelingen geformuleerd voor een globale strategie op EU-niveau die ieders gezondheid en welzijn centraal stelt.
|
|
|
DOC
EN
HTML |
|
|
|
Europees verslag 2024 over gezondheid en klimaatverandering |
|
Het door Lancet Countdown gepubliceerde verslag onderzoekt 42 indicatoren die de negatieve effecten van klimaatverandering op de menselijke gezondheid aantonen, de vertraging die de Europese landen hebben opgelopen met klimaatmaatregelen en de gemiste kansen om de gezondheid te beschermen of te verbeteren door middel van klimaatmaatregelen die zijn afgestemd op gezondheid. Er werden nieuwe indicatoren toegevoegd, die ook betrekking hebben op de emissies in verband met gezondheidszorg.
|
|
|
DOC
EN
HTML |
|
|
|
Handboek voor de beoordeling van de veerkracht van gezondheidszorgstelsels |
|
De Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) en het European Observatory on Health Systems and Policies hebben een globale methodologie ontwikkeld voor de beoordeling en versterking van de veerkracht van nationale gezondheidszorgstelsels. Dit werk werd ondersteund door de Europese Commissie en is bedoeld om lidstaten in staat te stellen zich beter voor te bereiden op toekomstige crisissen en opkomende structurele uitdagingen.
|
|
|
DOC
EN
HTML |
|
|
|
|
Deze nieuwsbrief bevat informatie verzameld tussen
04.03.2023 - 02.06.2024
|